onsdag 30. januar 2008

Lær deg å lytte

Når jeg ber deg lytte, og du i stedet for gir gode råd, så har du ikke gjort det jeg ba deg om. Når jeg ber deg å lytte til meg, og du sier at jeg ikke må føle som jeg gjør, så har du trådt på mine følelser. Når jeg ber deg lytte, og du prøver å gjøre noe for å løse mitt problem, har du sviktet meg, hvor merkelig det enn kan høres. Lytt!

Det eneste jeg ba deg om, var å lytte, ikke snakke eller gjøre noe, bare lytte. Gode råd er billige. Du kan både for og imot i det samme ukebladet.

Jeg kan selv, jeg er ikke hjelpeløs! Motløs og vaklende kanskje, men ikke hjelpeløs. Når du gjør noe for meg, som jeg kan og må gjøre for meg selv, økes min frykt og følelse av utilstrekkelighet. Men når du aksepterer at jeg føler som jeg gjør, selv om det er nokså irrasjonelt, kan jeg holde opp med å prøve å overbevise deg og begynne å forstå hva som ligger til grunn for mine irrasjonelle følelser. Irrasjonelle følelser blir rasjonelle når vi forstår hva som ligger til grunn for dem.

Kanskje er det derfor bønn virker for noen, -noen ganger. Fordi Gud tier og verken gir gode råd eller ordner problemer. Han lytter bare og overlater så til deg selv å ordne opp. Så, -vær vennlig å lytte til meg. Og hvis du har lyst til å si noe, vent et øyeblikk til det er din tur, så vil jeg lytte til deg.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Så fint skrevet, så riktig å minne på at å det å lytte er viktigere enn alle verdens råd.
Du skriver masse fint her og jeg vil gjerne komme tilbake.
Takk

Ulme sa...

Jeg kan nok ikke skryte på meg at det er min tekst, denne her. Men den er jo bra uansett.. :-)

Anonym sa...

ikke din tekst? hvem er det sin?
jeg ble slått i bakken av første setning...

Anonym sa...

(da mener jeg ikke slått som i føle meg truffet :P)

Ulme sa...

Det er typisk "ukjent forfatter".. Men jeg synes det var mye fornuftig i den.

Anonym sa...

veldig mye